Vis dažniau atsiranda progresyvių darbdavių, kurie savo požiūrį darbuotojo darbo laiką ir vietą išreiškia teigdami, kad jiems nėra svarbu, kur ir kada darbuotojas dirba, svarbiausia – norimas rezultatas. JAV atlikta apklausa parodė, kad didžiausiais nuotolinio darbo privalumais darbuotojai laiko:
- darbo – asmeninio gyvenimo balansą (60%)
- kuro taupymą (55%)
- transporto spūsčių vengimą (47%)
- didesnį produktyvumą (45%)
- mažiau blaškymo (44%)
- laiko, praleidžiamo kelionėje į darbą sutaupymą (44%)
- tylesnę atmosferą (43%)
- mažiau streso aplinkoje (38%)
- daugiau laiko su šeima (29%)
- draugiškumą aplinkai (23%).
Be abejo, visi žmonės skirtingi ir jei vieni darbą namuose mato, kaip didelį privalumą, laisvę, lankstumą ir daug sutaupomo laiko, kitiems susikaupti ir išties atlikti reikalingus darbus, o ne praleisti visą dieną naršant internete begulint lovoje, gali būti išties nemažas iššūkis. Tad pateikiame keletą pagrindinių taisyklių, kurių reikėtų laikytis, norint iš tiesų pasiekti norimą rezultatą.
Susikurkite sau tinkamą darbinę aplinką
Tiek biure, tiek dirbant namuose, vienas esminių produktyvumo ir rezultatų faktorių – patogi, ergonomiška darbo vieta. Idealu, jei galite namuose paskirti atskirą kambarį darbui, kuris būtų toliau nuo didelio triukšmo zonų – tualeto, vaikų kambario, virtuvės. Net jei ir nėra atskiro kambario, kurį galėtumėte paversti biuru, pasistenkite, bent jau įsirengti tinkamą darbo vietą pasirinktoje, šviesioje namų erdvėje. Pagrindiniai baldai, kurių jums neabejotinai reiks – tai rašomasis stalas, kėdė bei šviestuvas. Sėdint prie stalo:
- jūsų dubuo turėtų būti šiek tiek atviras – liemuo turėtų sudaryti 100-110 laipsnių kampą su kojomis;
- alkūnės sulenktos 90-110 laipsnių kampu, dilbiai patogiai atremti į stalo paviršių;
- pėdos pilnai pastatytos ant žemės;
- galva vertikaliai virš klubų, žvilgsnis nukreiptas tiesiai – žiūrint į kompiuterį kaklo nereikia nei užversti nei sulenkti žemyn;
- tarp kelių ir kėdės sėdimosios dalies turėtų likti ne mažiau kumščio dydžio tarpas;
- riešai išlieka tiesūs naudojant klaviatūrą ir pelę.
Be viso to, pasistenkite, kad jūsų darbo vieta namuose būtų jums maloni. Pasistatykite augalų, pasikabinkite paveikslą, ar jaukumo suteikiantį šviestuvą, galbūt kalendorių ar lentą, kurioje galėtumėte pasižymėti svarbias mintis.
Susiplanuokite dieną
Susikurkite pakankamai griežtą rutiną, kuri padės kūnui ir protui prisitaikyti prie darbo namuose. Užsibrėžkite tikslą, kada norite atsikelti, papusryčiauti bei pasiruošus pradėti dirbti. Taip pat susiplanuokite, kada valgysite. Jei ketinate gaminti, įtraukite pertraukėles, kurių reikės maistui paruošti. Suplanuokite konkrečius darbus ir kiekvienam iš jų paskirkite tam tikrą laiko kiekį. Labai svarbu, kad šią dienotvarkę užrašytumėte. Dar geriau, jei pavyktų paversti tai rutina ir kasdien jos laikytis. Taip įprasite prie darbo bei pertraukų laiko, imsite geriau susitelkti ir mažiau blaškytis nuo vienos veiklos prie kitos.
Susitelkimas į tam tikrą darbą dažniausiai pradeda sekti po 20 minučių. Tad Kornelio Universiteto Žmogiškųjų faktorių ir ergonomikos laboratorijos direktorius A. Hedge rekomenduoja 20-20-20 taisyklę: 20 minučių dirbkite, tuomet padarykite 20 sekundžių pertrauką, kurios metu nukreipkite žvilgsnį 20 metrų į priekį, kad atstatytumėte dėmesį ir pailsintumėte akis.
Kiek įmanoma apribokite laiko „vagis“
Pradžioje ar net visada pasistenkite sekti, kiek laiko praleidžiate dirbdami, o kiek darydami kažką, nesusijusio su darbu. Egzistuoja keletas puikių laiko valdymo įrankių, pavyzdžiui, toggl.com, kuriais naudodamiesi nesudėtingai ir savęs papildomai neapkraudami galėsite įvertinti, kam ir kiek laiko skiriate per dieną, ar bent jau „darbo valandomis“. Tai yra labai svarbu, nes net ir nepastebėdami, net ir niekur neišeidami iš savo „darbo vietos“ galite veltui praleisti ne vieną valandą.
Nielsen bendrovės tyrimas nustatė, kad vidutiniškai Facebook socialinio tinklo vartotojas praleidžia 4 valandas ir 33 minutes per dieną vien šiame socialiniame tinkle. O kur dar naujienų, skelbimų portalai, mėgstami tinklaraščiai, vaizdo įrašų ir muzikos platformo Tas pats galioja ir asmeniniam jūsų elektroniniam paštui, bei kitoms susirašinėjimo programoms. Nusistatykite pertraukas, kada galėsite patikrinti elektroninį paštą ar mėgstamą portalą, tačiau pasistenkite, kad tai nebūtų dažniau, nei kas dvi valandas ir truktų ne ilgiau nei 10 minučių. Jei pačiam kontroliuoti laiko „vagis“ sekasi sunkiai, išbandykite jau sukurtus įrankius, pavyzdžiui „Stay focused“ aplikaciją.
Pradėkite darbo dieną su tikslu
Būnant namuose visą dieną, pasidaro pakankamai sudėtinga suvaldyti laiką ir atskirti laiką, kurį iš tiesų dirbate nuo to, kuomet galvojate, kad dirbate. Galbūt skamba keistai, nes ko gero, jums atrodo, kad didžiąją dalį dienos dirbate, tačiau iš tiesų pažiūrėjus atidžiau, ko gero, pamatytumėte, kiek daug laiko prarandate. Galbūt ryte tikrindami elektroninį paštą bepusryčiaujant ir atrodo kaip dviejų darbų suderinimas, tačiau vėliau galite pastebėti, kad prabėgo kelios valandos, o jūs tiesiog pravaikščiojote iš miegamojo į virtuvę, į namų biurą (jei tokį turite), tikrinote elektroninį paštą, ką nors vis prisiminę naršėte internete pažiūrėdami tai vieną, tai kitą dalyką ir vis dar atrodote kaip ką tik išlipę iš lovos.
Labai svarbu dieną pradėti tinkamai. Užsibrėžkite, kelintą valandą valandą norite pradėti darbą, iki to atsikelkite, netrukdomai papusryčiaukite, nusiprauskite ir tinkamai apsirenkite. Geriausia iš vakaro, arba pačioje dienos pradžioje susidėliokite dienos darbų ir prioritetų sąrašą ir pradėkite dieną iškart tikslingai, nuo konkrečios užduoties. Taip žymiai sumažės blaškymosi ir laiko švaistymo tikimybė.
Nustatykite ribas išoriniams trukdžiams
Žinodami, kad dirbate namuose, jūsų draugai ar artimieji, kurie tuo metu nėra užsiėmę, gali sugalvoti užsukti kavos, paplepėti ar tiesiog šiaip praleisti laiką. Jei tuo metu negalite sau leisti pailsėti ir žinote, kad neturėsite laiko ar galimybės atidirbti vakare, o svarbiausia, jei nenorite tuo metu praleisti laiką su svečiais, tiesiog mandagiai pasakykite „ne“. Net jei svečiai jau prie jūsų durų, tam tikrų ribų – kaip jūsų darbo laikas – nustatymas yra jūsų asmeninė laisvė ir mandagiu tonu pasakyta frazė „labai malonu, kad užsukai, tačiau šiuo metu esu tikrai užsiėmęs ir negaliu mesti darbų, todėl, atsiprašau, bet gal galime susitikimą suplanuoti kitu laiku?“ turtėtų būti priimtas su pagarba.
Telefoninius skambučius, be abejo, kontroliuoti lengviau – jei esate iš tiesų užsiėmęs, galite neatsiliepti, arba jei manote kad kas nors skubaus, iškart įspėti, kad galite kalbėti tik trumpai. Žinoma, vienas iš darbo namuose privalumų – tai jūsų lankstumas. Ir jei tik tinkamai susiplanuojate darbą, kodėl nepapietavus, ar neišgėrus kavos su pasiilgtu draugu ar giminaičiu. Tačiau vėlgi, pasistenkite išlaikyti ribas, kad pietūs, prasidėję 15 valandą nenusitęstų iki naktinio vakarėlio ar kitų linksmybių. Dar prieš suplanuojant susitikimą, įspėkite, kad turite darbų ir informuokite, kiek laiko galite skirti susitikimui. Tai nustatys tam tikrus susitikimo laiko rėmus ir nei viena pusė neliks nusivylusi.
Neizoliuokite savęs nuo žmonių
Daugumai žmonių visa diena prie žmogiškojo kontakto gali atrodyti kaip košmaras. Jei gyvenate vienas, pasistenkite išlaikyti bendravimą su žmonėmis kiekvieną dieną. Susiplanuokite pietus ar vakarienes su draugais, paskambinkite artimiesiems, bent vakare išeikite prasiblaškyti.
Išnaudokite lankstumą
Paklauskite savęs, kada ir kur esate produktyviausias ir kur jums kyla daugiausia gerų minčių? Vieni žmonės keliasi anksti, ryte turi daugiausia energijos ir svarbiausius darbus mėgsta padaryti pirmoje dienos pusėje. Kiti iki antro puodelio kavos popiet jaučiasi mieguisti ir jų smegenys „aktyvuojasi“ tik gerokai po pietų. Išsiaiškinkite, kada geriausiai ir naudingiausiai dirbate jūs ir išnaudokite tą laiką.
Pradėkite nuo sunkiausio darbo
Kaip žinomas viešas kalbėtojas ir knygų autorius Brian Tracy pataria, kalbėdamas apie produktyvumo technikas, dieną pradėkite nuo sunkiausio darbo. Jei žinote, kad šiandien jūsų laukia sunkus darbas, kuriam reiks nemažai pastangų, pradėkite nuo jo. Kitaip, nuolat save blaškysite ir jausite nerimą dėl dar neatlikto to svarbaus ir sunkaus darbo. Pirmoje dienos pusėje atlikus sunkiausią darbą, likusi dienos dalis tiesiog praskries, jausite pasitenkinimą ir didesnę motyvaciją.
Palaikykite švarą
Pasistenkite, kad bent jau jūsų darbo vieta būtų švari. Netvarka, šiukšlės, popierių krūvos, neišplauti puodeliai itin stipriai blaško, sukuria chaoso jausmą ir neleidžia tinkamai susikauti ir sudėlioti minčių. Būtinai susitvarkykite darbo stalą kiekvienos darbo dienos pabaigoje. Idealu, jei po darbų pasidarysite ir darbų sąrašą kitai dienai, kad iškart žinotumėte nuo ko pradėti.
Išnaudokite sutaupytą laiką
Dirbdami namuose sutaupote iš tiesų nemažai laiko – bent jau tą, kurį praleistumėte kelionės į darbą metu ar transporto spūstyse. Pasistenkite šio laiko paprasčiausiai nepramiegoti. Išnaudokite jį rytinei mankštai, asmeninio tobulėjimo literatūros skaitymui, darbų planavimui, naujienų sužinojimui ar sveikesnio maisto gaminimui.
Nedirbkite ant sofos ar lovoje
Kad ir kaip patogu atrodytų, išties, labai mažai daliai žmonių pavyksta išlikti produktyviems ir susitelkusiems gulimoje padėtyje, minkštai įsitaisius po antklodėmis. Kaip jau minėjome anksčiau, susikurkite darbo vietą namuose. Dirbant lovoje ar ant sofos psichologiškai darosi sunkiau pabaigti darbą, kadangi „nepaliekate“ darbo vietos ir galvoje nebeatsiskiriate darbo ir poilsio erdvės bei laiko. Taip jūs tinkamai negalite pailsėti ir kokybiškai mėgautis laisvu laiku.